dimarts, 14 de gener del 2014

L'anorèxia

L'anorèxia és un trastorn del comportament alimentari molt greu, que afecta generalment els adolescents, sobretot noies. Ara que, com més va, més casos de nois hi ha i cada vegada més joves. Els qui en pateixen tenen una preocupació excessiva per la figura, deixen de menjar molts aliments per no guanyar pes i, per molt que s'aprimin, es veuen grassos.Es neguen a mantenir el seu pes dins els límits considerats normals. Tot i així, mai no estan satisfets amb el seu cos i pateixen pànic a guanyar pes o arribar a la obesitat. La seva autoestima és absolutament condicionada per l’opinió sobre el seu cos.

Pot ser mortal si no s'atura a temps. En situacions límit, s'arriba a un estat de màxima desnutrició; cauen els cabells; les ungles es tornen trencadisses; hi ha alteracions hormonals que produeixen amenorrea (la regla desapareix); hi ha un gran risc d'osteoporosi; insomni; hipotèrmia (sensació de fred fins i tot a l'estiu); bradicàrdia (reducció del nombre de batecs per minut); baixades de tensió arterial; arítmies, i possible aturada cardíaca. També són habituals les alteracions emocionals i afectives, com ara la depressió.

Si creus que ets anorèctic o saps d'algú que ho pugui ser, no t'alarmis: té solució, però amb ajut professional. Vés a veure el metge de capçalera perquè t'orienti. Si et diagnostiquen anorèxia hauràs de seguir un tractament amb un equip mèdic multidisciplinari d'una unitat especialitzada hospitalària o d'un centre privat. També trobaràs grups d'ajuda mútua i associacions contra l'anorèxia.

dissabte, 11 de gener del 2014

La Vigorèxia

Els vigorèctics tenen una obsessió tan gran per l'aspecte físic que es passen matí i tarda al gimnàs, es miren sempre al mirall i mai no es troben satisfets amb el seu cos. Només volen desenvolupar la massa muscular. Per això, a més de dedicar-se compulsivament a l'exercici físic, també modifiquen l'alimentació i poden arribar a prendre fàrmacs dopants. La vigorèxia, també anomenada complex d'Adonis, és una afecció recent i les associacions mèdiques internacionals no la reconeixen com a malaltia.

La pràctica desmesurada d'esport arriba a causar dependència de l'exercici físic i provocar símptomes diversos, com ara fatiga generalitzada o augment del dolor muscular i articular. Les substàncies dopants que prenen els vigorèctics solen tenir molts efectes secundaris i perjudicar la salut: causen impotència, fan caure els cabells o porten a la depressió i, en els casos més extrems, a malalties de cor i de fetge. La conducta d'un malalt de vigorèxia pot acabar en trastorns alimentaris i aïllament social.

Si creus que tens vigorèxia o bé saps d'algú que en tingui els símptomes, no t'alarmis: té solució, però amb ajut professional. Vés a veure el metge de capçalera perquè t'orienti. Si et diagnostiquen vigorèxia hauràs de seguir un tractament amb un equip mèdic multidisciplinari per arribar a restablir uns hàbits alimentaris saludables i deixar de desviure't per la cura del cos.

dilluns, 6 de gener del 2014

Ajuda familiar

Hi han associacions que ajuden els familiars des que el pacient se l'hi pronostica la malaltia fins el procés de rehabilitació. Perquè la família necessita ser acollida i sentir-se acompanyada. Aportant solucions a les dificultats que es van presentant. La família conviu diàriament amb la malaltia per aquest motiu són els que amb mes realitat viuen el sofriment de la persona. La família són unes persones clau en la teràpia. 

dijous, 2 de gener del 2014

L'ortorèxia

L'ortorèxia és la preocupació obsessiva per la qualitat dels aliments. Les persones ortorèctiques són capaces de deixar de menjar si no tenen a l'abast productes ecològics i cuinats d'una manera determinada. Diuen que els ortorèctics tenen un menú en lloc d'una vida. És una malaltia recent i les associacions mèdiques internacionals no la reconeixen com a malaltia.


Si la dieta esdevé gaire severa i el malalt n'exclou aliments bàsics, pot arribar a tenir una baixada de vitamines i minerals, desnutrició o anèmia i, en conseqüència, més fàcil a agafar malalties i infeccions. Per una altra banda, els ortorèctics s'aïllen de la família i els amics, perquè tot ho fan girar al voltant d'unes normes alimentàries estrictes.


Si creus que tens ortorèxia o saps d'algú que en tingui els símptomes, no t'alarmis: té solució, però amb ajut professional. Vés a veure el metge de capçalera perquè t'orienti.