dimecres, 22 de gener del 2014
Enllaç per una alimentació correcte
http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJava/notapremsavw/detall.do?id=165167&departament=9&canal=10
dimarts, 14 de gener del 2014
L'anorèxia
L'anorèxia és un trastorn del comportament alimentari molt
greu, que afecta generalment els adolescents, sobretot noies. Ara que, com més
va, més casos de nois hi ha i cada vegada més joves. Els qui en pateixen tenen
una preocupació excessiva per la figura, deixen de menjar molts aliments per no
guanyar pes i, per molt que s'aprimin, es veuen grassos.Es neguen a mantenir el
seu pes dins els límits considerats normals. Tot i així, mai no estan satisfets
amb el seu cos i pateixen pànic a guanyar pes o arribar a la obesitat. La seva
autoestima és absolutament condicionada per l’opinió sobre el seu cos.
Pot ser mortal si no s'atura a temps. En situacions límit,
s'arriba a un estat de màxima desnutrició; cauen els cabells; les ungles es
tornen trencadisses; hi ha alteracions hormonals que produeixen amenorrea (la
regla desapareix); hi ha un gran risc d'osteoporosi; insomni; hipotèrmia
(sensació de fred fins i tot a l'estiu); bradicàrdia (reducció del nombre de
batecs per minut); baixades de tensió arterial; arítmies, i possible aturada
cardíaca. També són habituals les alteracions emocionals i afectives, com ara
la depressió.
Si creus que ets anorèctic o saps d'algú que ho pugui ser,
no t'alarmis: té solució, però amb ajut professional. Vés a veure el metge de
capçalera perquè t'orienti. Si et diagnostiquen anorèxia hauràs de seguir un
tractament amb un equip mèdic multidisciplinari d'una unitat especialitzada
hospitalària o d'un centre privat. També trobaràs grups d'ajuda mútua i
associacions contra l'anorèxia.
dissabte, 11 de gener del 2014
La Vigorèxia
Els vigorèctics tenen una obsessió tan gran per l'aspecte
físic que es passen matí i tarda al gimnàs, es miren sempre al mirall i mai no
es troben satisfets amb el seu cos. Només volen desenvolupar la massa muscular.
Per això, a més de dedicar-se compulsivament a l'exercici físic, també
modifiquen l'alimentació i poden arribar a prendre fàrmacs dopants. La
vigorèxia, també anomenada complex d'Adonis, és una afecció recent i les
associacions mèdiques internacionals no la reconeixen com a malaltia.
La pràctica desmesurada d'esport arriba a causar dependència
de l'exercici físic i provocar símptomes diversos, com ara fatiga generalitzada
o augment del dolor muscular i articular. Les substàncies dopants que prenen
els vigorèctics solen tenir molts efectes secundaris i perjudicar la salut:
causen impotència, fan caure els cabells o porten a la depressió i, en els
casos més extrems, a malalties de cor i de fetge. La conducta d'un malalt de
vigorèxia pot acabar en trastorns alimentaris i aïllament social.
Si creus que tens vigorèxia o bé saps d'algú que en tingui
els símptomes, no t'alarmis: té solució, però amb ajut professional. Vés a
veure el metge de capçalera perquè t'orienti. Si et diagnostiquen vigorèxia
hauràs de seguir un tractament amb un equip mèdic multidisciplinari per arribar
a restablir uns hàbits alimentaris saludables i deixar de desviure't per la
cura del cos.
dilluns, 6 de gener del 2014
Ajuda familiar
Hi han associacions que ajuden els familiars des que el pacient se l'hi pronostica la malaltia fins el procés de rehabilitació. Perquè la família necessita ser acollida i sentir-se acompanyada. Aportant solucions a les dificultats que es van presentant. La família conviu diàriament amb la malaltia per aquest motiu són els que amb mes realitat viuen el sofriment de la persona. La família són unes persones clau en la teràpia.
dijous, 2 de gener del 2014
L'ortorèxia
L'ortorèxia és la preocupació obsessiva per la
qualitat dels aliments. Les persones ortorèctiques són capaces de deixar de
menjar si no tenen a l'abast productes ecològics i cuinats d'una manera
determinada. Diuen que els ortorèctics tenen un menú en lloc d'una vida. És una
malaltia recent i les associacions mèdiques internacionals no la
reconeixen com a malaltia.
Si la dieta esdevé gaire severa i el malalt n'exclou
aliments bàsics, pot arribar a tenir una baixada de vitamines i minerals,
desnutrició o anèmia i, en conseqüència, més fàcil a agafar malalties i
infeccions. Per una altra banda, els ortorèctics s'aïllen de la família i els
amics, perquè tot ho fan girar al voltant d'unes normes alimentàries estrictes.
Si creus que tens ortorèxia o saps d'algú que en tingui els
símptomes, no t'alarmis: té solució, però amb ajut professional. Vés a veure el
metge de capçalera perquè t'orienti.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)